Westlandse Jeugd op naar het NK Surfen in Frankrijk

In de week van 4 mei wordt het Nederlands Kampioenschap surfen gehouden in Saint Girons Plage, aan de Franse kust. Maar liefst vier jongens van Dreams Surfschool in Ter Heijde doen daar dit jaar aan mee. De broers Elijah en Samuel Moyal en Stef van Noordennen uit Monster en uit Rotterdam Spijker van Duin, surfen sinds een aantal jaar in Ter Heijde bij Dreams Surfschool. Sinds een jaar zijn zij ook geselecteerd door de HSA (Holland Surfing Association) om te mogen trainen bij de landelijke selectie van de STC (Surf Topsport Centrum). Het NK wordt dit jaar op 3 locaties gehouden, de start is in Hoek van Holland, vervolgens naar Saint Girons en tot slot de laatste wedstrijd in Scheveningen. Drie totaal verschillende locaties met diverse surf omstandigheden.

Wij voelden de jongens aan de tand over hoe zij zich voorbereiden op een surfwedstrijd in het buitenland.

Elijah Moyal, 11 jaar

Hoe bereid jij je voor op het NK Surfen?
Ik bereid me voor door te zorgen dat ik fit ben, in de weken voorafgaand aan de wedstrijd ga ik zo vaak mogelijk surfen en eet ik extra gezond. Als er geen golven zijn ga ik naar de sportschool of op het strand rennen. Verder zorg ik dat al mijn spullen in orde zijn, daarmee bedoel ik mijn board, ik kijk of alle stickers er nog op zitten, of mijn leash nog goed is en wax ik mijn surfboard opnieuw.

Hoe is het om met je broer te surfen?
Op dit moment word ik een beetje gek van hem, omdat we elkaar altijd in de weg liggen. Maar het is wel makkelijk, ik heb bijna altijd wel iemand om mee te gaan surfen. Als hij niet kan dan kijk ik wie er wel tijd heeft. En als er niemand kan, dan ga ik kijken of er surfers in het water liggen. Dan peddel ik gewoon naar ze toe en blijf net zo lang surfen als zij in het water liggen. Het is natuurlijk wel leuk om met bekenden te surfen en dat lukt vaak wel in Ter Heijde.

Samuel Moyal, 13 jaar

Denk je dat het een voordeel is dat je dichtbij de zee woont?
Ik ben wel blij dat ik zo dicht bij de zee woon, ik kan zelf naar het strand fietsen. Sinds een tijdje zijn we ook lid van de surfclub, daar kunnen we dan omkleden en warm douchen. Mijn surfboard ligt daar ook, dat is wel fijn, op de fiets met je board onder je arm als het hard waait is niet zo relaxt.
Mij maakt het niet zo veel uit met wie ik ga surfen, of degene jonger of ouder is of wel of niet beter kan surfen. Ik ga gewoon surfen met wie er kan op dat moment. Ook vaak met mijn broertje.

Heb je een surf-idool?
Nou, ik zou wel zo goed willen surfen als Pascal van der Mast of Kaspar Hamminga (één van mijn trainers), zij hebben allebei echt een mooie stijl. Internationaal is John John Florence wel mijn favoriet op dit moment.

Spijker van Duin, 13 jaar

Je woont in Rotterdam, dat is niet zo dicht bij de zee. Hoe vind je dat?
Ik vind het geen probleem dat ik verder van de zee af woon. Ik ga eigenlijk altijd wel drie keer per week surfen. Ik ga woensdagavond bij Dreams trainen en zondag bij de STC. Op zaterdag ga ik ook vaak surfen.

Jij komt wel een beetje uit een surf-familie, wat vind je daarvan?
Ik vind t wel leuk dat mijn vader en moeder ook surfen en natuurlijk mijn oom (Jan Bijl), via hem leer ik altijd wel nieuwe surfers kennen, hij kent echt iedereen lijkt het wel.

En wat vinden ze ervan op school dat je surft?
In de klas weet iedereen wel dat ik surf, niemand vind dat echt gek. Ik denk dat het komt omdat surfen wel cool is, ik ken niemand die surfen stom vindt. Sommige jongens van mijn school zijn ook gaan surfen bij Dreams, ook een meisje, Nika, die zit nu ook bij de STC.

Stef van Noordennen, 11 jaar

Hoe bereid jij je voor op het surfen van een wedstrijd?
Om me voor te bereiden op het NK surf ik zo veel mogelijk. Als ik wakker wordt in het weekend (en soms ook doordeweeks) ga ik altijd eerst kijken of er golven zijn. Op zaterdag moet ik ook voetballen, vaak ga ik daarna meteen door naar het strand. Ik blijf altijd zo lang mogelijk in zee. Soms komt mijn moeder dan even kijken waar ik ben. Maar dan ben ik gewoon lekker aan het surfen. Ik vergeet de tijd dan.

Wat vinden je ouders ervan dat je altijd met surfen bezig bent?
Ik denk dat ze het wel leuk vinden. Mijn vader gaat ook vaak mee surfen, als hij thuis is. Mijn moeder heeft me zes jaar geleden aangemeld bij Dreams voor Surfkids. Dus, ja, ik denk het wel. Ik vraag het nooit eigenlijk. Ik hoop het wel.

Post by: Dreams Surfschool | Surfschool Westland | Surfschool Ter Heijde
In: Surfwedstrijd | Surfkids | Surf Grommets | Surfles voor kinderne | Surf coaching