Daan Gras

Wie hem kent ziet meteen een glimlachende Surfdude voor zich. Daan = STOKED. Zit vol energie en is altijd bezig. Hij kwam ooit bij Dreams binnen met zijn jongere broer Joep. Zijn enthousiasme was aanstekelijk en dat is het nog altijd. Daan werkt inmiddels 8 jaar bij Dreams en is meestal te vinden bij Dreams Surfschool op het strand in Ter Heijde. Daar runt hij de boel en geeft surfles. Maar wie is die Surfdude achter die glimlach?

Hoe ben je met surfen in aanraking gekomen?

In Frankrijk! Mijn vader had een surfles geboekt en toen hij terug kwam zei hij tegen mij en mijn broer: dit moeten jullie ook gaan doen! Dus daar gingen we, ik was denk ik 12 jaar en Joep 10 en Roos 8. We waren meteen beter dan m’n vader, haha.

Vorig jaar rond deze tijd was je niet in Nederland, vertel, waar zat je?

Even denken, (Meteen verschijnt die grote smile weer op zijn gezicht.) Nou ik was op wereldreis!

Tof! Vertel, waar ben je geweest?

En zonder blikken of blozen vertelt hij: Bali, Lombok (dat is dus Indo), Sri Lanka, Japan, Filipijnen, Vietnam, Thailand, Singapore, Maleisië, Sumatra en toen Nepal. Ik ben totaal 7 maanden weggeweest. En toen de hele zomer doorgewerkt en nog 2 kleine trips gedaan in de herfst en winter. Eerst naar Frankrijk met de boys (Dreams collega’s Jelle, Leon, Elijah, Samuel, Stef, Max, & Joep). Altijd top in de herfstvakantie. En toen de kerstvakantie met Paul naar Marokko. Ook weer heel tof. Lekker veel gesurft in ieder geval.

Hoe staat het deze winter met je ‘Endless Summer‘ gevoel?

Heb natuurlijk de vorige winter overgeslagen, wat super lekker was, maar ik moet zeggen dat ik de seizoenen ook wel erg leuk vindt. Goede golven in de herfst met een tripje naar Frankrijk, de gezelligheid van de winter en zo meteen weer de eerste zonnige warme dagen in de lente. Ik ben wel stiekem even naar de zon geweest met kerst om toch een beetje dat ‘Endless Summer’ gevoel vast te houden.

Welke landen staan er nog op je ‘bucketlist’?

Zuid Amerika! Chili en Peru in ieder geval. Zou daar dan ook wel Spaans willen leren, dat is wel handig.

Je bent best vaak bij Dreams. En je staat ook nog voor de klas. Waar geef je les?

Ik geef les op een basisschool in Den Haag, 2.5 dag per week. De andere dagen ben ik bij Dreams en in de zomervakantie de hele week bij Dreams. Lekker afwisselend dus. Daar hou ik van!

In welke sport ben je niet goed?

Ja, jeetje, dat vraag je een gymleraar. Lekker dan. Uh.. ballet! En midgetgolf. Of iets met een racket, dan ben ik wel minder dan gemiddeld goed.

Daan is bij Dreams kampioen restjes lunchen. Hij kookt voor een heel weeshuis en eet dat vervolgens in 2 dagen op. Waar je het laat weten we niet. Volgens mij kun jij de hele dag door eten. Wat is je favoriete gerecht?

Binnen een seconde weet hij het. Pizza! Zonder twijfel. En lasagna. Moet ik kiezen? Ik vind zo veel lekker.

Dit zijn twee Italiaanse gerechten. Komt dat door je Italiaanse roots? (oma is Italiaans, ze wordt nonna genoemd).

Misschien wel. Ik heb daar nooit over nagedacht eigenlijk. Mijn ouders koken wel vaak Italiaans.

Wat is je slechtste eigenschap?

Mijn slechtste? Lekkere vraag is dat! Ik denk dat ik behoorlijk impulsief kan zijn. Voor mezelf dan he, tijdens lessen niet, want dat werkt niet. Maar ik denk wel dat door het impulsieve ik vaak leuke onverwachte dingen mee maak.

Heb je nog een mooi verhaal?

Daan lacht. Er schiet meteen van alles door mijn hoofd. Tuurlijk heb ik wel een mooi verhaal. Maar ik ga er even over nadenken.
Een paar uur later heeft hij een antwoord. Ja ik weet het. Het mooiste moment afgelopen jaar was denk ik dat ik in Japan aankwam met alleen maar korte broeken en t-shirts. En het was daar toen -20 graden terwijl ik net uit Sri Lanka kwam waar het +30 graden was. Ik kwam er achter dat mensen echt super behulpzaam zijn. Ik mocht van een Australiër meteen snowboard spullen lenen zodat ik de sneeuw in kon. Dat was echt super aardig.

Wil je verder nog wat kwijt?

Ja van alles, maar nee denk dat ik voor nu wel genoeg heb gepraat